Efeseni verset cu verset
EFESENI: VERSET CU VERSET Dr. Timothy A. McGhee Three Rivers Grace Community Church Pittsburgh, Pennsylvania Tradus din varianta originalã în limba englezã www.english.numaiharul.org INTRODUCERE ______________________________________________________________3 BIBLIOGRAFIE _______________________________________________________________5 CREªTINUL ªI BINECUVÂNTÃRILE LUI ________________________________________6 CREªTINUL ªI COMPORTAMENTUL LUI ______________________________________59 CREªTINUL ªI LUPTELE LUI ________________________________________________102 2003, NumaiHarul.org 2 SCHIÞA INTRODUCERE (1:1-2) Salutãri de la Pavel (1:1) Har pentru Toþi (1:2) CREªTINUL ªI BINECUVÂNTÃRILE LUI (1:3-3:21) Unde Ne Aflãm: Principii De Bazã—Partea I: Voia Tatãlui (1:3-6) Unde Ne Aflãm: Principii De Bazã—Partea a II-a: Lucrarea Fiului (1:7-10) Unde Ne Aflãm: Principii De Bazã—Partea a III-a: Mãrturia Duhului (1:11-14) Ce ne Întãreºte: Rugãciunea de Credinþã (1:15-23) Am Venit de la Moartea la Viaþã (2:1-10) Am Venit de la Separare la Unitate (2:11-22) Misterul Revelat (3:1-13) Plinãtatea lui Dumnezeu (3:14-21) CREªTINUL ªI COMPORTAMENTUL LUI (4:1-6:9) Trebuie Sã Umblãm Într-un Chip Vrednic de Chemarea Noastrã (4:1-16) Trebuie Sã Umblãm Diferit Faþã de Lume Din Cauza Chemãrii Noastre (4:17-24) Trebuie Sã Umblãm cu Credincioºie Înaintea Lumii (4:25-32) Trebuie Sã Umblãm în Dragoste (5:1-7) Trebuie Sã Umblãm în Luminã (5:8-14) Sã Umblãm în Înþelepciune (5:15-17) Sã Umblãm în Duhul—Partea I: Ce Ne Învaþã Biblia Despre Beþie (5:18A) Sã Umblãm în Duhul—Partea II: Cum Sã Trãim o Viaþã Plinã de Duh Sfânt (5:18-21) Creºtinul în Relaþiile Lui Maritale—Partea I: Ca Partener (5:22-23) Creºtinul în Relaþiile Lui Maritale—Partea II: Ca Pãrinte (6:1-4) Creºtinul în Relaþiile Lui Materiale (6:5-9) CREªTINUL ªI LUPTELE LUI (6:10-20) Rãzboiul Credinciosului (6:10-13) Învingerea Duºmanului (6:10-18) Cum Sã-þi Protejezi Inima (6:10-18) Pune-þi Centura ºi Bocancii (6:10-18) Scutul Credinþei ºi Sabia Duhului (6:10-18) Îngenuncheazã ºi Luptã (6:18-20) CONCLUZIE (6:21-24) 2003, NumaiHarul.org 3 INTRODUCERE (1:1-2) INTRODUCERE 1B. Scopul scrisorii cãtre Efeseni Pavel ne spune despre bogãþiile noastre în Hristos Ø Natura bogãþiilor noastre… “bogãþiile harului Sãu” „bogãþiile”, „bogãþia” sau „bogãþie” folosite de cinci ori; „har” sau „harului” de doisprezece ori; „slava” sau „slavei” de opt ori; „plinãtatea”, „umple” sau „plineºte”, de ºase ori; „în Hristos”, de treisprezece ori Ø Sursa bogãþiilor noastre – Hristos Harul Lui (1:2, 6-7; 2:7); pacea Lui (1:2); voia Lui (1:5); bunãvoinþa Lui (1:9); planul Lui (1:9,11); slava Lui (1:12, 14); chemarea Lui (1:18); moºtenirea Lui (1:18); puterea Lui (1:19); dragostea Lui (2:4); lucrarea Lui (2:10); Duhul Lui (3:16); darurile Lui (4:11); jertfa Lui (5:2); puterea tãriei Lui (6:10); armura Lui (6:11, 13) Pavel descoperã misterul Bisericii Descoperirea adevãrului de cãtre Dumnezeu poate fi împãrþitã în trei categorii. Ø Adevãruri pe care nu le descoperã la nimeni. Deuteronom 29:29 „Lucrurile ascunse sunt ale Domnului, Dumnezeului nostru, iar lucrurile descoperite sunt ale noastre ºi ale copiilor noºtri, pe vecie, ca sã împlinim toate cuvintele legii acesteia.”1 Ø Adevãruri pe care El le descoperã proorocilor Lui. Amos 3:7 „Nu, Domnul Dumnezeu nu face nimic fãrã sã-ªi descopere taina Sa slujitorilor Sãi prooroci.” Ø Adevãruri pe care le descoperã poporului Lui în Noul Testament. Efeseni reprezintã acest tip de mister.2 2B. Data ºi destinaþia Epistolei Efeseni a fost scrisã de Pavel cândva între anii 60 ºi 62 dintr-o închisoare romanã. Capitolele 1-3 formeazã secþiunea teologicã ºi capitolele 4-6 formeazã secþiunea practicã. Oraºul Efes Ø Populaþia aproximativ 350.000. Ø Lega estul cu vestul, culturile ºi religiile se întâlneau. Ø Centrul venerãrii Dianei, care cuprindea tot felul de acte pãcãtoase ºi ritualuri pãgâne. Biserica în Efes 1 Toate textele sunt din versiunea Dumitru Cornilescu a Bibliei. 2 John F. MacArthur, The MacArthur New Testament Commentary: Ephesians (Chicago: Moody Press, 1986), ix. 2003, NumaiHarul.org 4 Ø Pavel a plantat biserica la sfârºitul celei de-a doua cãlãtorii misionare ºi s-a întors pentru a pãstori aceastã bisericã pentru trei ani la începutul celei de-a treia cãlãtorii misionare. Ø Alte persoane asociate cu biserica din Efes: Acuila ºi Priscila, Apolo, Tihic, Timotei, Ioan Ø Pavel se concentreazã asupra subiectului unitãþii ºi dragostei în aceastã scrisoare. 1A. SALUTÃRI DE LA PAVEL (1:1) 1B. Autorul: Pavel (1:1a) “Epistola se descoperã ca fiind lucrarea Duhului Sfânt la fel de clar precum stelele declarã cã fãcãtorul lor este Dumnezeu.” (Charles Hodge)3 Istoria lui Ø Rabin; a studiat cu Gamaliel (Fapte 22:3) Ø Membru al Sinedriului Ø Dupã convertire a petrecut trei ani în deºertul Arabiei nabateenilor Ø Era prezbiter în biserica din Antiohia cu Barnaba, Simon, Luciu ºi Manaen (Fapte 13:1) Ø A devenit cel mai mare misionar din istoria creºtinismului. Autoritatea lui Ø „Apostol”, unul trimis Ø Îndatoririle cuprindeau… predicarea (1 Corinteni 1:7), sã dea învãþãturã altora ºi rugãciunea (Fapte 6:4), facerea de minuni (2 Corinteni 12:12), formarea altor lideri (Fapte 14:23), scrierea Cuvântului lui Dumnezeu (Efeseni 1:1). Ø Autoritatea lui nu s-a bazat pe cunoºtinþa sau pregãtirea lui ci pe aprobarea ºi însãrcinarea lui Dumnezeu Tatãl ºi a lui Isus Cristos. 2B. Audienþa (1b-c) Sfinþii aag`g` iio,o, iijj adjectiv, normal, dativ, masculin, plural; aa[g[giioojj, a, on pus deoparte pentru sau de cãtre Dumnezeu, consacrat; sfânt, pur din punct de vedere moral, drept Ø Aceasta este perspectiva lui Dumnezeu despre fiecare creºtin 1 Corinteni 1:30 „ªi voi, prin El, sunteþi în Hristos Isus. El a fost fãcut de Dumnezeu pentru noi înþelepciune, neprihãnire, sfinþire ºi rãscumpãrare” Credincioºii ppiissttooii/j/j adjectiv, normal, dativ, masculin, plural; ppiissttoo,j, , hh, , oo,n,n credincios, demn de încredere, de nãdejde; încrezãtor (de multe ori credincios, creºtin; oo` ` ee,k,k ppeerriittoommhh/j/j ppÅ creºtin evreu, Fapte 10:45); sigur, adevãrat, infailibil (ttaa.. ppÅ fãgãduinþe sigure sau binecuvântãri, Fapte 13:34). Ø Aceasta ar trebui sã fie perspectiva omului despre fiecare creºtin. 3 Citat în John R. W. Stott, God’s New Society: The Message of Ephesians (Downer Grove, IL: Intervarsity Press, 1879), 22. 2003, NumaiHarul.org 5 Ø Ei au fost credincioºi prin multe ispite. În Hristos Isus „A fi ‘în Hristos’ înseamnã sã fii personal ºi vital unit cu Hristos, aºa cum sunt mlãdiþele de viþã ºi un membru al trupului de trup, ºi astfel unit cu poporul lui Hristos.”4 2A. HAR PENTRU TOÞI (1:2) 1B. Semnificaþia Binecuvântãrilor „Har” = ccaa,r,riijj ccaa,r,riijj; bunãtatea nemeritatã a lui Dumnezeu pentru noi „Pace” = eeiivrvrhh,n,nhh eeiivrvrhh,n,nhh; semnificã prosperitate ºi împlinire spiritualã 2B. Sursa Binecuvântãrilor Dumnezeu Tatãl nostru ºi Domnul Isus Hristos, separaþi dar uniþi ºi egali! BIBLIOGRAFIE Barclay, William. The Letters to the Galatians and Ephesians. Philadelphia: The Westminster Press, 1976. Boice, James Montgomery. Ephesians. Baker, 1997. Lloyd-Jones, Martin. Exposition of Ephesians, 8 Volumes. Baker, 1973. MacArthur, John F. The MacArthur New Testament Commentary: Ephesians. Chicago: Moody Press, 1986. Phillips, John. Exploring Ephesians. New Jersey: Loizeaux Brothers, 1993. Sproul, R. C. Focus on the Bible: Ephesians. Christian Focus Public, 1994. Stott, John R. W. God’s New Society: The Message of Ephesians. Downers Grove, IL: Intervarsity Press, 1979. Wiersbe, Warren W. Be Rich. Wheaton, IL: Victor Books, 1981. 4 Ibidem. 2003, NumaiHarul.org 6 CREªTINUL ªI BINECUVÂNTÃRILE LUI (1:3-3:21) Unde Ne Aflãm: Principii Primare (1:3-14) Partea I: Voia Tatãlui (1:3-6) INTRODUCERE Efeseni 1:3-14 reprezintã o singurã propoziþie în originalul din limba greacã. Pavel schiþeazã planul cel mare al lui Dumnezeu pentru mântuire. Ø Aspectul trecut – Tatãl alege (1:3-6) Ø Aspectul prezent – Fiul rãscumpãrã (1:7-11) Ø Aspectul viitor – Duhul pecetluieºte (1:12-14) Tatãl este sursa fiecãrei binecuvântãri de care ne bucurãm noi. El… Ø Ne-a binecuvântat (1:3) Ø Ne-a ales (1:4) Ø Ne-a rânduit…sã fim fii ai Lui (1:5) Ø Ne-a dat gratuit harul Sãu (1:6) Ø ªi-a rãspândit din belºug harul Lui peste noi (1:8) Ø Ne-a descoperit voia Sa (1:9-10) Ø A dus la îndeplinire toate lucrurile dupã voia Sa (1:11) În Hristos Dumnezeu… Ø Ne-a binecuvântat ºi ne-a ales (1:3-4) Ø Ne-a dat harul Sãu (1:6) Ø Ne-a rãscumpãrat ºi ne-a iertat (1:7) Ø A unit toate lucrurile (1:9-10) Prin Duhul Sfânt Dumnezeu… Ø Ne-a pecetluit (1:13) Ø Ne-a asigurat (1:14) Dumnezeu este binecuvântat (Euuvlvloogghhttoo.j.j substantiv, masculin, singular; demn de laudã sau binecuvântare) pentru ceea ce a fãcut… Fiecare verb din versetele 3-6 este aorist, indicând o acþiune care a fost încheiatã în trecut. 1A. DUMNEZEU NE-A BINECUVÂNTAT (1:3) 1B. Cine ne-a binecuvântat? – „Dumnezeu Tatãl” Noi Îl lãudãm pe Dumnezeu pentru cã numai El este vrednic de închinarea noastrã Efeseni 4:4-6 „Este un singur trup, un singur Duh, dupã cum ºi voi aþi fost chemaþi la o singurã nãdejde a chemãrii voastre. 5 Este un singur Domn, o singurã credinþã, un singur botez. 6 Este un singur Dumnezeu ºi Tatã al tuturor, care este mai presus de toþi, care lucreazã prin toþi ºi care este în toþi.” 2003, NumaiHarul.org 7 Apocalipsa 5:13 „ªi pe toate fãpturile, care sunt în cer, pe pãmânt, sub pãmânt, pe mare, ºi tot ce se aflã în aceste locuri, le-am auzit zicând: ‚A Celui ce ºade pe scaunul de domnie, ºi a Mielului sã fie lauda, cinstea, slava ºi stãpânirea în vecii vecilor!’” Numai El este sursa tuturor binecuvântãrilor Iacov 1:17 „orice ni se dã bun ºi orice dar desãvârºit este de sus, pogorându-se de la Tatãl luminilor, în care nu este nici schimbare, nici umbrã de mutare.” 2B. Pe cine a binecuvântat El? – pe noi Galateni 3:9 „Aºa cã cei ce se bizuiesc pe credinþã, sunt binecuvântaþi împreunã cu Avraam cel credincios.” „Când Îl binecuvântãm noi pe Dumnezeu Îl vorbim de bine. Când Dumnezeu ne binecuvânteazã pe noi, El ne transmite binele. Noi Îl binecuvântãm pe El prin cuvinte; El ne binecuvânteazã prin fapte.”5 3B. Cum ne-a binecuvântat? El ne-a binecuvântat cu tot felul de binecuvântãri duhovniceºti „Duhovniceºti” se referã la sursa binecuvântãrilor. El ne-a binecuvântat cu… Ø Dragoste Romani 5:5 „Însã nãdejdea aceasta nu înºealã, pentru cã dragostea lui Dumnezeu a fost turnatã în inimile noastre prin Duhul Sfânt, care ne-a fost dat.” Ø Pace Ioan 14:27 „Vã las pacea, vã dau pacea Mea. Nu v-o dau cum o dã lumea. Sã nu vi se tulbure inima, nici sã nu se înspãimânte.” Ø Bucurie Ioan 15:11 „V-am spus aceste lucruri, pentru ca bucuria Mea sã rãmânã în voi, ºi bucuria voastrã sã fie deplinã.” Ø Putere Filipeni 4:13 „Pot totul în Hristos, care mã întãreºte.” El ne-a binecuvântat în locurile cereºti Ø Cetãþenia noastrã cereascã Filipeni 3:20 „Dar cetãþenia noastrã este în ceruri, de unde ºi aºteptãm ca mântuitor pe Domnul Isus Hristos.” Ø Situaþia noastrã pe pãmânt 2 Corinteni 4:8-9 „Suntem încolþiþi în toate chipurile, dar nu la strâmtoare; în grea cumpãnã, dar nu deznãdãjduiþi; 9 prigoniþi, dar nu pãrãsiþi; trântiþi jos, dar nu omorâþi.” 2 Corinteni 6:10 „ca niºte întristaþi, ºi totdeauna suntem veseli; ca niºte sãraci, ºi totuºi îmbogãþim pe mulþi; ca neavând nimic, ºi totuºi stãpânind toate lucrurile.” Ø Cheia victoriei este sã umblãm cârmuiþi de Duhul 5 MacArthur, 8. 2003, NumaiHarul.org 8 Galateni 5:16 „umblaþi cârmuiþi de Duhul, ºi nu împliniþi poftele firii pãmânteºti.” El ne-a binecuvântat în Hristos Ø Vorbeºte despre uniunea noastrã misticã cu Hristos 1 Corinteni 6:16 „Dar cine se lipeºte de Domnul, este un singur duh cu El.” Romani 8:16-17 „Însuºi Duhul adevereºte împreunã cu duhul nostru cã suntem copii ai lui Dumnezeu. 17 ªi, dacã suntem copii, suntem ºi moºtenitori: moºtenitori ai lui Dumnezeu, ºi împreunã moºtenitori cu Hristos, dacã suferim cu adevãrat împreunã cu El, ca sã fim ºi proslãviþi împreunã cu El.” „Dacã lãsaþi deoparte ‚în Hristos’, nu veþi avea nici un fel de binecuvântãri… Fiecare binecuvântare de care noi ne bucurãm ca ºi creºtini vine la noi prin Domnul Isus Hristos. Nu poþi fi creºtin fãrã a fi ‚în Hristos’. Hristos este începutul la fel cum este ºi sfârºitul. El este Alfa la fel cum este ºi Omega. Nu existã binecuvântãri pentru creºtini în afara Lui.”6 2A. DUMNEZEU NE-A ALES PE NOI (1:4) 1B. Cum ne-a ales? – „El ne-a ales…în Hristos” Trei puncte de vedere generale ale alegerii7 Ø Negarea completã a alegerii: harul lui Dumnezeu constã în faptul cã Hristos a murit ºi cã Dumnezeu oferã mântuire. Ø Alegerea este bazatã pe ºtiinþa mai dinainte: Dumnezeu îi alege pe unii pentru mântuire pe baza unei alternative, a unui rãspuns cu credinþã, sau pentru alte lucruri bune pe care El le vede în acei oameni. (vezi Efeseni 2:1, Romani 3:11, Ioan 6:44, Geneza 6:5) Ø Alegere, pur ºi simplu: suntem fãrã speranþã, prea pierduþi în pãcat pentru a obþine marile binecuvântãri spirituale ale lui Dumnezeu. Voia electivã a lui Dumnezeu este irezistibilã (Ioan 6:44) Ø Atrage ee`l`lkkuu,s,shh din ee[l[lkkw târãºte, atrage, trage; literal (1) pentru o sabie: scoate sabia din teacã (Ioan 18:10); (2) pentru o persoanã dus cu sila: scos (Fapte 21:30); (3) pentru un nãvod: trage (Ioan 21:6); (4) ca procedurã legalã: duce cu forþa, târî înaintea judecãtorilor (Iacov 2:6); figurativ pentru un îndemn puternic în viaþa mentalã sau moralã: atrage (Ioan 6:44). Fapte 13:48 „Neamurile se bucurau când au auzit lucrul acesta ºi preamãreau Cuvântul Domnului. ªi toþi cei ce erau rânduiþi sã capete viaþa veºnicã, au crezut.” Voia electivã a lui Dumnezeu este nemeritatã Ales eevxvxeellee,x,xaattoo verb din eevkvkllee,g,gw gãsit numai în diateza medie8 ºi pasivã în Noul Testament (1) diateza medie alege (pentru sine) (Marcu 13:20); (2) alege (dintr-un numãr) (Fapte 1:24); (3) alege pentru (un scop) (Efeseni 1:4); (4) eevkvklleelleeggmmee,n,noojj ales (Luca 23:35). 6 D. M. Lloyd-Jones, God’s Ultimate Purpose: An Expostion of Ephesians 1:1 la 23 (Grand Rapids: Baker, 1978), 58-59. 7 James Montgomery Boice, Ephesians: An Expositional Commentary (Grand Rapids: Baker, 1997), 15-17. 8 Diateza medie din limba greacã al cãrei echivalent în limba românã este diateza reflexivã. 2003, NumaiHarul.org 9 Verbul de aici este la timpul aorist (timpul trecut, acþiune încheiatã) ºi diateza medie, care este reflexivã, indicând cã alegerea lui Dumnezeu a fost independentã de forþe externe. El a ales singur ºi pentru Sine! 2 Timotei 1:9 „El ne-a mântuit ºi ne-a dat o chemare Sfântã, nu pentru faptele noastre, ci dupã Hotãrârea Lui ºi dupã harul care ne-a fost dat în Hristos Isus, înainte de veºnicii” Voia electivã a lui Dumnezeu nu eliminã responsabilitatea omului. Ø Biblia porunceºte omului sã rãspundã Domnului (Iosua 24:15; Isaia 55:1; Matei 3:1-2; 4:17; 11:28-30; Ioan 5:40; 6:37; 7:37-39; Apocalipsa 22:17) Ø Biblia afirmã clar cã nimeni nu-L primeºte pe Hristos ca Mântuitor dacã nu a fost ales de Dumnezeu. (Romani 8:29; 9:11; 1 Tesaloniceni 1:3-4; 1 Petru 1:1- 2; Matei 6:37) Alegerea suveranã a lui Dumnezeu, sau predestinarea, nu eliminã alegerea de credinþã a omului. Suveranitatea Divinã ºi rãspunsul uman sunt pãrþi integrale ºi inseparabile ale mântuirii—totuºi modul exact în care acestea lucreazã numai mintea infinitã a lui Dumnezeu îl ºtie.”9 „L-am cãutat pe Domnul, ªi apoi am ºtiut. El mi-a miºcat sufletul ca sã-L caut pe El, Cãutându-mã pe mine! Nu eu Te-am gãsit pe Tine, O, Mântuitorule; Nu, eu am fost gãsit de Tine.” (John Chadwick) 2B. Când ne-a ales? – „Înainte de întemeierea lumii” Apocalipsa 13:8 „ªi toþi locuitorii pãmântului i se vor închina, toþi aceia al cãror nume n-a fost scris, de la întemeierea lumii, în cartea vieþii Mielului, care a fost junghiat.” (vezi de asemenea Apocalipsa 17:8) 3B. Pentru ce scop ne-a ales? – „ca sã fim sfinþi ºi fãrã prihanã înaintea Lui” Aceste adjective vorbesc ºi despre poziþia ºi despre progresul nostru în Hristos. Ele descriu ºi lucrarea de regenerare ºi aceea de sfinþire. Suntem ºi vom deveni „sfinþi” aa`g`gii,o,ouujj adjectiv, normal, acuzativ, masculin, plural; din aa[g[giioojj(( pentru lucruri puse deoparte pentru scopul lui Dumnezeu dedicate, sacre. Suntem ºi vom deveni „fãrã prihanã” aavmvmw,m,moouujj adjectiv, normal, acuzativ, masculin, plural; din aa;m;mwmmoojj(( Absenþa cusururilor la animalele pentru sacrificiu fãrã cusur; 4B. Ce L-a motivat pe El sã ne aleagã? – „El ne-a ales…în dragoste” Efeseni 2:4-5 “Dar Dumnezeu, care este bogat în îndurare, pentru dragostea cea mare cu care ne-a iubit, 5 cu toate cã eram morþi în greºelile noastre, ne-a adus la viaþã împreunã cu Hristos (prin har sunteþi mântuiþi).” 3A. DUMNEZEU NE-A PREDESTINAT (1:5-6A) Predestinat pprroooorrii,s,saajj verb, participiu, aorist, activ, nominativ, masculin, singular din pprroooorrii,z,zw decide dinainte, determinã în avans. 9 MacArthur, 13. 2003, NumaiHarul.org 10 1B. La ce ne-a predestinat? – „la înfiere” Înfiat, uuii`o`oqqeessii,a,ann substantiv, acuzativ, feminin, singular, comun, din uuii`o`oqqeessii,a,a (1) cu privire la acceptarea naþiunii lui Israel de cãtre Dumnezeu ca ºi popor ales (Romani 9:4); (2) referitor la statutul de fii acordat celor care cred în Hristos (Galateni 4:5); (3) referitor la statutul dat în starea înviatã (Romani 8:23). Galateni 4:5 „[…] ca sã rãscumpere pe cei ce erau sub Lege, ca sã cãpãtãm înfierea.” Înfierea determinã statutul nostru ºi nu natura noastrã. 2B. Cum ne-a predestinat? – „prin Isus Hristos” Literal înseamnã cã Isus Cristos este calea! 3B. Pentru cine ne-a predestinat? – „pentru Sine”10 1 Petru 3:18 „Hristos, de asemenea, a suferit odatã pentru pãcate, El, Cel neprihãnit, pentru cei nelegiuiþi, ca sã ne aducã la Dumnezeu. El a fost omorât în trup, dar a fost înviat în duh […]” 4B. Ce L-a motivat sã ne predestineze? – „dupã buna plãcere a voii Sale” CONCLUZIE De ce a fãcut Dumnezeu toate aceste lucruri pentru noi? – „spre lauda slavei harului Sãu” 10 Versiunea GBV (Gute Botschaft Verlag) a Bibliei 2003, NumaiHarul.org 11 CREªTINUL ªI BINECUVÂNTÃRILE LUI (1:3-3:21) Unde Ne Aflãm: Principii de Bazã (1:3-14) Partea a II-a: Lucrarea Fiului (1:7-10) INTRODUCERE ªase termeni luaþi din domeniul legislativ sunt folosiþi în Noul Testament în corelaþie cu mântuirea… Ø ddiikkaaiioo,w, achitare legalã, folosit pentru a exprima faptul de a fi justificat ºi declarat neprihãnit. (Romani 3:4) Ø aavfvfii,h,hmmii, a da drumul, acordarea iertãrii; folosit pentru a face referire la iertarea lui Dumnezeu. (Matei 9:2) Ø uuii`o`oqqeessii,a, procesul de înfiere; folosit pentru a reprezenta adopþia credincioºilor de cãtre Dumnezeu. (Romani 8:15) Ø kkaattaallllaa,s,sssw, pentru reconcilierea legalã a douã partide aflate în disputã; folosit pentru exprimarea reconcilierii dintre noi ºi Dumnezeu. (Romani 5:10) Ø eexvxv aaggoorraaz,z, w, cumpãrare sau achiziþionare; denotã achiziþionarea spiritualã a rãscumpãrãrii. (Galateni 3:13) Ø aavpvpoolluu,t,trrwssiijj, o eliberare ca efect al plãþii rãscumpãrãrii. (Luca 18:7) Cuvintele cheie în aceastã secþiune sunt „în El”. Aceste versete ne spun ce avem în Hristos. 1A. AVEM RÃSCUMPÃRARE ªI IERTARE DE PÃCATE ÎN EL (1:7-8) „Avem” ee;c;coommeenn verb, indicativ, prezent, activ, persoana I, plural; ee;c;cw are, þine11 1B. Ce avem acum în Hristos Avem rãscumpãrare „Rãscumpãrare”, aavpvpoolluu,t,trrwssiinn substantiv, acuzativ, feminin, singular; aavpvpoolluu,t,trrwssiijj, (1) literal ca acþiune, o cumpãrare înapoi a unui sclav sau captiv prin plata unei rãscumpãrãri; de aici, a lãsa liber, a elibera (Evrei 11:35); (2) figurativ (a) salvare de pãcat: rãscumpãrare, izbãvire (Romani 3:24); (b) eliberarea trupului de limitãrile pãmânteºti ºi mortalitate: eliberare, izbãvire (Romani 8:23); (c) Hristos Cel care elibereazã de pãcat: rãscumpãrãtor, izbãvitor (1 Corinteni 1:30).12 „Rãscumpãrarea este primordialã pentru creºtinãtate. Mai mult de atât, este, probabil, cel mai iubit termen în tot vocabularul creºtinului.”13 Avem iertare „Iertare”, aa;f;feessiinn substantiv, acuzativ, feminin, singular; aa;f;feessiijj, (1) cu privire la captivitate slobozire, eliberare, izbãvire (Luca 4:18); (2) ca obligaþie sau datorie contramandare, iertare; (3) predominant în relaþionarea la pãcate iertare, contramandarea vinei (Matei 26:28). În Noul Legãmânt, aa;f;feessiijj nu implicã o trecere cu vederea a pãcatelor cum se fãcea în Vechiul Testament (cf. 11 Friberg Greek Lexicon, BibleWorks (1998). 12 Ibidem 13 James Montgomery Boice, Ephesians: An Expositional Commentary (Grand Rapids: Baker, 1997), 21. 2003, NumaiHarul.org 12 ppaa,r,reessiijj în Romani 3:25), ci ºtergerea lor din gândul lui Dumnezeu, o îndepãrtare (Evrei 10:18; cf. Evrei 10:3).14 Ø Iertarea lui Dumnezeu este infinitã Mica 7:18-19 „Care Dumnezeu este ca Tine, care ierþi nelegiuirea, ºi treci cu vederea pãcatele rãmãºiþei moºtenirii Tale? El nu-ªi þine mânia pe vecie, ci Îi place îndurarea! 19 El va avea iarãºi milã de noi, va cãlca în picioare nelegiuirile noastre, ºi vei arunca în fundul mãrii toate pãcatele lor.” Ø Iertarea lui Dumnezeu este nemeritatã 1 Ioan 2:12 „Vã scriu, copilaºilor, fiindcã pãcatele vã sunt iertate pentru Numele Lui.” Ø Iertarea lui Dumnezeu este în acelaºi timp finalã ºi continuã 1 Ioan 1:9 „Dacã ne mãrturisim pãcatele, El este credincios ºi drept, ca sã ne ierte pãcatele ºi sã ne curãþeascã de orice nelegiuire.” 2B. Motivul pentru care noi avem nevoie de rãscumpãrare ºi iertare „Pãcatelor”, ppaarraappttwmmaa,t,twnn substantiv, genitiv, neutru, plural. ppaarraa,p,pttwmmaa, ca o deviere de la trãirea în conformitate cu ceea ce a fost arãtat cã reprezintã calea bunã de urmat pas greºit, pãcat, încãlcare; folosit pentru ofense grave aduse atât lui Dumnezeu (Efeseni 1:7) cât ºi omului (Matei 6:15).15 3B. Sursa rãscumpãrãrii ºi iertãrii noastre „În (El) Prea Iubitul”, hhvgvgaapphhmmee,n,nw verb, participiu perfect, pasiv, dativ, masculin, singular; aavgvgaappaa,w,w dragoste; în special pentru dragoste bazatã pe evaluare ºi alegere, o problemã de voinþã ºi acþiune. (1) faþã de persoane a iubi, a fi loial, a stima foarte mult (Efeseni 5:25); (2) faþã de Dumnezeu (Matei 22:37); (3) de la Dumnezeu (Ioan 3:16); (4) faþã de lucruri a aprecia, a se desfãta în, a dori (Luca 11:43); a tânji dupã (2 Timotei 4:8); (5) aavgvgaa,p,phhnn aavgvgaappaa/n/n a arãta dragoste (Ioan 17:26).16 Matei 20:28 „[…] pentru cã nici Fiul omului n-a venit sã I se slujeascã, ci El sã slujeascã ºi sã-ªi dea viaþa ca rãscumpãrare pentru mulþi.” Tit 2:14 „El S-a dat pe Sine însuºi pentru noi, ca sã ne rãscumpere din orice fãrãdelege, ºi sã-ªi curãþeascã un norod care sã fie al Lui, plin de râvnã pentru fapte bune.” 1 Petru 1:18-19 „[…] cãci ºtiþi cã nu cu lucruri pieritoare, cu argint sau cu aur, aþi fost rãscumpãraþi din felul deºert de vieþuire, pe care-l moºteniserãþi de la pãrinþii voºtri, 19 ci cu sângele scump al lui Hristos, Mielul fãrã cusur ºi fãrã prihanã.” 4B. Preþul rãscumpãrãrii ºi iertãrii noastre – „prin sângele Lui” Vãrsarea de sânge vorbeºte despre moarte, care este pedeapsa pentru pãcat. Romani 6:23 „Fiindcã plata pãcatului este moartea: dar darul fãrã platã al lui Dumnezeu este viaþa veºnicã în Isus Hristos, Domnul nostru.” Moartea lui Hristos a fost substitutul pentru moartea noastrã! 14 Friberg. 15 Ibidem. 16 Ibidem 2003, NumaiHarul.org 13 Evrei 9:12-14 „[…] ºi a intrat, odatã pentru totdeauna, în Locul preasfânt, nu cu sânge de þapi ºi de viþei, ci cu însuºi sângele Sãu, dupã ce a cãpãtat o rãscumpãrare veºnicã. 13 Cãci dacã sângele taurilor ºi al þapilor ºi cenuºa unei vaci, stropitã peste cei întinaþi, îi sfinþeºte ºi le aduce curãþirea trupului, 14 cu cât mai mult sângele lui Hristos, care, prin Duhul cel veºnic, S-a adus pe Sine însuºi jertfã fãrã patã lui Dumnezeu, vã va curãþi cugetul vostru de faptele moarte, ca sã slujiþi Dumnezeului cel viu! „Mijlocul prin care se capãtã rãscumpãrarea este sângele lui Hristos. Nimic nu ar putea vorbi mai tare despre cât de serios priveºte Dumnezeu problema alienãrii ce existã între noi ºi El datoritã rebeliunii noastre prin pãcat. Ispãºirea a fost fãcutã, a fost oferitã o jertfã de sânge, ºi acest lucru devine baza iertãrii pãcatelor.”17 5B. Plinãtatea rãscumpãrãrii ºi iertãrii noastre În concordanþã cu bogãþiile harului Sãu „Harului” ccaa,r,riittoojj substantiv, genitiv, feminin, singular; ccaa,r,riijj, Atitudinea lui Dumnezeu faþã de fiinþele umane bunãtate, har, favoare, folositor (Ioan 1:16,17; Efeseni 2:8);18 2 Timotei 1:9 „El ne-a mântuit ºi ne-a dat o chemare Sfântã, nu pentru faptele noastre, ci dupã Hotãrârea Lui ºi dupã harul care ne-a fost dat în Hristos Isus, înainte de veºnicii, […]” Pe care l-a rãspândit din belºug peste noi „rãspândit din belºug”, eevpvpeerrii,s,ssseeuusseenn verb, indicativ, aorist, activ, persoana a III-a, singular; ppeerriisssseeuu,w,w pentru lucruri a pregãti din abundenþã, a cauza creºterea (2 Corinteni 4:15); (b) pentru lucrarea lui Dumnezeu a cauza abundenþa, a acorda din plin, a pregãti mulþime de (2 Corinteni 9:8).19 Romani 5:20 „Ba încã ºi Legea a venit ca sã se înmulþeascã greºeala; dar unde s-a înmulþit pãcatul, acolo harul s-a înmulþit ºi mai mult;” „Dumnezeu nu ne iartã pentru cã noi Îl rugãm sã ne ierte. Dumnezeu nu ªi-a trimis Fiul în lume pentru cã omenirea continua sã-I cearã acest lucru. Nimic din mântuire nu ne este dat de Dumnezeu ca rãspuns la o cerere a noastrã, absolut nimic! Totul este în întregime ºi absolut de la Dumnezeu. El a dat fãrã sã-I fie cerut; El a turnat fãrã sã I se fi cerut. În ciuda a tot ceea ce suntem ºi a tot ceea ce am fãcut, Dumnezeu ne-a dat ‚bogãþiile harului Sãu’. Iniþiativa, la fel ca ºi dãruirea, este în totalitate a Lui.”20 2A. PRIN ORICE FEL DE ÎNÞELEPCIUNE ªI PÃTRUNDERE A BINEVOIT Sà NE DESCOPERE TAINA VOII SALE, ÎN SINE ÎNSUªI (1:8B-10) 1B. De ce a descoperit Dumnezeu taina voii Sale Dupã planul 17 R. C. Sproul, Focus on the Bible: Ephesians. (Scotland: Christian Focus Public, 1994), 28. 18 Friberg. 19 Ibidem. 20 Boice, 177. 2003, NumaiHarul.org 14 „planul”, eeuuvdvdookkii,a,ann substantiv, acuzativ, feminin, singular; eeuuvdvdookkii,a, la modul general ceva ce face plãcere; cu privire la Dumnezeu buna plãcere, favoare, aprobare (Efeseni 1:5);21 Pe care-l alcãtuise în Sine însuºi „Alcãtuit”, pprrooee,q,qeettoo verb, indicativ, aorist, diateza medie, persoana a III-a, singular; pprroottii,q,qhhmmii numai diateza medie în Noul Testament (1) a pune înainte publicului, a prezenta, a oferi (Romani 3:25); (2) exact, a-ºi pune înainte; deci, a intenþiona, a propune, a plãnui (Romani 1:13).22 2B. Când a descoperit Dumnezeu taina voii Sale La plinirea vremurilor „plinirea”, ppllhhrrw,m,maattoojj substantiv, genitiv, neutru, singular; ppllhh,r,rwmmaa, actul umplerii împlinire, completare (Romani 13:10); ca perioadã de timp, când tot ce s-a intenþionat a fost înfãptuit sfârºit, îndeplinire (Galateni 4:4; Efeseni 1:10).23 Galateni 4:4 „Dar când a venit împlinirea vremii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Sãu, nãscut din femeie, nãscut sub Lege, […]” 3B. Care este taina voii Lui A-ªi uni iarãºi într-unul în Hristos „a uni”, aavnvnaakkeefaallaaiiw,s,saassqqaaii verb, infinitiv, aorist, diateza medie; aavnvnaakkeefaallaaiioo,w,w cu privire la a aduce totul sub controlul unei singure persoane; a uni (totul) într-unul, a unifica, a împreuna (Efeseni 1:10).24 Cele din ceruri, ºi cele de pe pãmânt „Doctrina lui Pavel despre predestinare nu se preocupã doar de indivizi ci include ºi destinul istoriei umane. […] Dumnezeu a predestinat din eternitate, nu numai faptul cã Isus va fi Mântuitor ci ºi faptul cã Isus va fi Rege al regilor ºi Domn al domnilor.”25 21 Ibidem. 22 Ibidem. 23 Ibidem. 24 Ibidem. 25 Sproul, 30-31. 2003, NumaiHarul.org 15 CREªTINUL ªI BINECUVÂNTÃRILE LUI (1:3-3:21) Unde Ne Aflãm: Principii de Bazã(1:3-14) Partea a III-a: Mãrturia Duhului (1:11-14) INTRODUCERE Efeseni 1:3-14 este o singurã propoziþie în greacã. Pavel schiþeazã planul lui Dumnezeu pentru mântuire. Ø Aspectul trecut – Tatãl alege (1:3-6) Ø Aspectul prezent – Fiul rãscumpãrã (1:7-10) Ø Aspectul viitor – Duhul pecetluieºte (1:11-14) 1A. MÃRTURIA DUHULUI DESPRE NATURA MOªTENIRII NOASTRE (1:11-13A) 1B. Avem o moºtenire sigurã (1:11a) „fãcuþi ºi moºtenitori” eevkvkllhhrrw,q,qhhmmeenn verb, indicativ, aorist, pasiv, persoana I, plural; kkllhhrroo,w,w (1) aorist, pasiv eevkvkllhhrrw,q,qhhnn literal a alege prin sorþ; pasiv a obþine o moºtenire, a fi numit moºtenitor; folosit metaforic în Efeseni 1:11 pentru a denota numirea de cãtre Dumnezeu a Evreilor ºi a Neamurilor ca pãrtaºi la o moºtenire spiritualã prin relaþia lor cu Hristos.26 „‚Am fost fãcuþi ºi moºtenitori’ se traduce într-un singur cuvânt compus în greacã (eklerothemen). Când ceva din viitor era atât de sigur încât nu era posibil sã nu se întâmple, grecii de obicei ar vorbi despre acel lucru ca ºi când deja s-ar fi întâmplat (ca ºi în cazul nostru, unde Pavel foloseºte timpul aorist, pasiv, indicativ). În capitolul doi Pavel foloseºte un timp grecesc similar (aorist, activ, indicativ) pentru a vorbi despre Dumnezeu care ne-a pus sã ‚ºedem împreunã în locurile cereºti’ (v. 6), cu toate cã apostolul ºi cei cãrora le-a scris nu ajunseserã încã la acea experienþã glorioasã. A locui veºnic cu Domnul era atât de sigur ca ºi când ei ar fi fost deja în cer”.27 Douã traduceri posibile ale verbului pasiv Ø „Am fost fãcuþi moºtenire” – noi suntem moºtenirea lui Hristos Deuteronom 32:9 „Cãci partea Domnului, este poporul Lui, Iacov este partea Lui de moºtenire.” „Am fost fãcuþi ºi moºtenitori” (traducerea preferatã) 1 Petru 1:3-4 „Binecuvântat sã fie Dumnezeu, Tatãl Domnului nostru Isus Hristos, care, dupã îndurarea Sa cea mare, ne-a nãscut din nou prin învierea lui Isus Hristos din morþi, la o nãdejde vie, 4 ºi la o moºtenire nestricãcioasã, ºi neîntinatã, ºi care nu se poate veºteji, pãstratã în ceruri pentru voi.” 2B. Perspectiva lui Dumnezeu cu privire la moºtenirea noastrã în Hristos (1:11b, 12b) În textul grecesc, „ca sã slujim de laudã slavei Sale” precede „care mai dinainte am nãdãjduit”, ºi aceasta este ordinea pe care o vom urma. 26 Friberg Greek Lexicon, BibleWorks (1998). 27 MacArthur, John F., Jr., MacArthur's New Testament Commentary: Ephesians (Chicago: Moody, 1986; Electronic Edition STEP Files, Parsons Technology, Inc., 1997). 2003, NumaiHarul.org 16 Vedem aici perspectiva lui Dumnezeu exprimatã în trei moduri. Predestinarea lui Dumnezeu – „fiind rânduiþi mai dinainte dupã hotãrârea Lui” „Rânduiþi”, pprroooorriissqqee,n,ntteejj verb, participiu, aorist, pasiv, nominativ, masculin, plural (aorist culminativ, Dana and Mantey 196.) pprroooorrii,z,zw a decide dinainte, a determina în avans.28 Puterea lui Dumnezeu – „care face toate dupã sfatul voii Sale” „Face”, eevnvneerrggoouu/n/nttoojj verb, participiu, prezent, activ, genitiv, masculin, singular; eevnvneerrggee,w, a fi la lucru, a fi activ, a munci (Efeseni 2:2)29 Filipeni 1:6 „Sunt încredinþat cã Acela care a început în voi aceastã bunã lucrare, o va isprãvi pânã în ziua lui Isus Hristos.” Preeminenþa lui Dumnezeu – „de laudã slavei Sale” 3B. Perspectiva omului cu privire la moºtenirea noastrã în Hristos (1:12a, 13a) „Oricare ar fi motivul pentru care Dumnezeu a creat adevãruri atât de ireconciliabile din punct de vedere uman, noi ar trebui sã Îi mulþumim ºi sã Îl lãudãm pentru ele. Faptul cã sunt complet adevãrate în timp ce par a fi contradictorii ne smereºte fãcându-ne sã ne temem de ceea ce este incomprehensibil pentru noi. Pentru credinciosul încrezãtor asemenea adevãruri sunt dovezi mai mari cã Scriptura este alcãtuitã de Dumnezeu, ºi nu de om.”30 Efesenii au fost printre primii care au nãdãjduit în Hristos „Nãdãjduit”, pprroohhllppiikkoo,t,taajj verb, participiu, perfect, activ, acuzativ, masculin, plural; pprrooeellppii,z,zw, a nãdãjdui dinainte sau mai întâi, a fi primul care nãdãjduieºte; folosit ca referinþã la primii evrei convertiþi la creºtinism (Efeseni 1:12).31 Credinþa noastrã este rezultatul auzirii de cãtre noi a mesajului Evangheliei Romani 10:17 „Astfel, credinþa vine în urma auzirii; iar auzirea vine prin Cuvântul lui Hristos.” „Credinþa este rãspunsul omului la scopul electiv al lui Dumnezeu. Alegerea oamenilor de cãtre Dumnezeu este predestinarea; alegerea lui Dumnezeu de cãtre oameni este credinþa. Prin alegere Dumnezeu κi dã promisiunile, iar prin credinþã oamenii le primesc.”32 „Dumnezeu nu ne forþeazã voinþa; Dumnezeu nu constrânge pe nimeni sã creadã Evanghelia împotriva voinþei lui. Ceea ce se întâmplã este cã Dumnezeu determinã voinþa; El face adevãrul atrãgãtor pentru noi. Aºa cã nici un om nu a crezut Evanghelia împotriva voinþei lui; lui i-a fost dat sã o vadã într-un asemenea fel încât sã o doreascã, sã o admire, sã-i placã.”33 2A. MÃRTURIA DUHULUI CU PRIVIRE LA GARANTAREA MOªTENIRII NOASTRE (1:13B- 14A) 28 Friberg. 29 Ibidem. 30 MacArthur. 31 Friberg. 32 MacArthur. 33 D. M. Lloyd-Jones, God’s Ultimate Purpose: An Expostion of Ephesians 1:1 to 23 (Grand Rapids: Baker, 1978), 239-240. 2003, NumaiHarul.org 17 1B. Pecetea lui Dumnezeu (1:13b) „Am fost pecetluiþi”, eevsvsfrraaggii,s,sqqhhttee verb, indicativ, aorist, pasiv, persoana a II-a, plural; ssfrraaggii,z,zw, (1) literal a sigila, a asigura prin punerea unui sigiliu (Matei 27:66); figurativ; a þine un secret a pecetlui, a ascunde (Apocalipsa 10:4); (2) a fi un semn de identificare sau proprietate (a marca cu o) pecete (Apocalipsa 7:3); metaforic, a fi înzestrat cu Duhul Sfânt (Efeseni 1:13); (3) figurativ, plecând de la ideea unui sigiliu oficial de pe un document; (a) a confirma, a atesta, a certifica (Ioan 3:33); (b) metaforic, în mediul de afaceri indicând o tranzacþie încheiatã cu bine ssfrraaggii,z,zeeiinn ttiinnii ttoo.n.n kkaarrppoo.n.n ttoouu/t/toonn a încredinþa cuiva acest dar, ex. a da cu grijã cuiva acest fel de provizie (Romani 15:28).34 Pecetea Duhului lui Dumnezeu într-un credincios semnificã patru lucruri: siguranþã, autenticitate, proprietate ºi autoritate. Siguranþã Ø În timpurile strãvechi pecetea unui rege, prinþ sau a unui nobil reprezenta siguranþã ºi inviolabilitate (Matei 27:62-66) Ø Duhul Sfânt asigurã fiecare credincios, într-un mod infinit de mare, marcându-l cu pecetea Lui inviolabilã. Romani 8:16-17 „Însuºi Duhul adevereºte împreunã cu duhul nostru cã suntem copii ai lui Dumnezeu. 17 ªi, dacã suntem copii, suntem ºi moºtenitori: moºtenitori ai lui Dumnezeu, ºi împreunã moºtenitori cu Hristos, dacã suferim cu adevãrat împreunã cu El, ca sã fim ºi proslãviþi împreunã cu El.” Autenticitate Ø Pecetea unui rege indica faptul cã documentul era autentic. Ø Când Dumnezeu ne dã Duhul Lui Sfânt, este ca ºi când El ne marcheazã cu pecete care spune „Aceastã persoanã Îmi aparþine ºi este un cetãþean autentic al împãrãþiei Mele ºi membru al familiei Mele.” Proprietate Ø Când Duhul Sfânt pecetluieºte credincioºi, El îi însemneazã ca fiind posesiunea divinã a lui Dumnezeu, ºi din acel moment aparþin Lui în totalitate ºi veºnic. Pecetea Duhului declarã tranzacþia mântuirii ca divin oficialã ºi finalã. Autoritate Ø Aceia care au avut porunca pecetluitã a regelui au avut autoritatea delegatã a regelui aºa cum este exprimatã în poruncã. Ø Când creºtinii sunt pecetluiþi cu Duhul Sfânt ei sunt delegaþi sã proclame, înveþe, slujeascã ºi sã apere Cuvântul lui Dumnezeu ºi Evanghelia Sa cu autoritatea proprie a Domnului. 2B. Arvuna lui Dumnezeu (1:14a) „Arvuna”, aavrvrrraabbw.n.n substantiv, nominativ, masculin, singular, comun; aavrvrrraabbw,n, literal, tranzacþie comercialã legalã, o tranzacþie în avans care garanteazã validitatea 34 Friberg. 2003, NumaiHarul.org 18 unui contract sau un preþ întreg de cumpãrare arvunã, prima ratã, zãlog; figurativ în Noul Testament, ca darul Duhului Sfânt pentru credincioºi (2 Corinteni 1:22).35 În greaca modernã acesta este cuvântul pentru un inel de logodnã. Duhul Sfânt este arvuna irevocabilã a bisericii, inelul ei de logodnã divin, ca sã zicem aºa, fiind mireasa lui Hristos, ea niciodatã nu va fi neglijatã sau uitatã (2 Corinteni 1:22; 5:5). 3A. MÃRTURIA DUHULUI CU PRIVIRE LA SCOPUL MOªTENIRII NOASTRE (1:14B) Rãscumpãrarea posesiunii lui Dumnezeu Ø Sfinþii/biserica Filipeni 3:21 „El va schimba trupul stãrii noastre smerite, ºi-l va face asemenea trupului slavei Sale, prin lucrarea puterii pe care o are de a-ªi supune toate lucrurile.” Ø Lumea Romani 8:21 „[…] cã ºi ea va fi izbãvitã din robia stricãciunii, ca sã aibã parte de slobozenia slavei copiilor lui Dumnezeu.” Lauda slavei Lui Ø El ne-a mântuit ca sã-I slujim ºi sã-L lãudãm. „Slava lui Dumnezeu este revelaþia lui Dumnezeu, iar slava harului Sãu este dezvãluirea de Sine însuºi ca ºi Dumnezeu îndurãtor. A trãi pentru lauda slavei harului Sãu înseamnã sã ne închinãm Lui prin cuvintele ºi faptele noastre ca ºi Dumnezeu îndurãtor ce este ºi de asemenea sã-i facem ºi pe alþii sã Îl vadã ºi sã-L laude.”36 35 Friberg. 36 John R. W. Stott, God’s New Society: The Message of Ephesians (Downer Grove, IL: Intervarsity Press, 1879), 50. 2003, NumaiHarul.org 19 CREªTINUL ªI BINECUVÂNTÃRILE LUI (1:3-3:21) Ce ne Întãreºte: Rugãciunea de Credinþã (1:15-23) INTRODUCERE Dacã Dumnezeu deþine controlul, de ce sã ne mai rugãm? „Pentru Pavel, cunoºtinþa faptului cã Dumnezeu lucreazã era un stimulent la rugãciune, ºi nu o scuzã pentru neglijarea ei. El a putut sã se roage cu încredere din cauza faptului cã Dumnezeu este la lucru.”37 1A. LAUDA LUI PAVEL PENTRU CREDINCIOªI (1:15-16A) „(eu) nu încetez sã aduc mulþumiri”, oouuv v ppaauu,o,ommaaii eeuuvcvcaarriissttw/n/n; ppaauu,o,ommaaii verb, indicativ, prezent, diateza medie, persoana I, singular, diateza medie, a se opri (cineva), a înceta, a pãrãsi (Luca 5:4). eeuuvcvcaarriissttw/n/n verb, participiu, prezent, activ, nominativ, masculin, singular; pentru exprimarea gratitudinii faþã de Dumnezeu a mulþumi, a aduce mulþumiri cuiva (Ioan 11:41)38 „Am auzit”, aavkvkoouu,s,saajj verb, participiu, aorist, activ, nominativ, masculin, singular; aavkvkoouu,w,w a auzi, a asculta ceva, când este urmat de acuzativ ca sã se indice înþelegerea a ceea ce s-a spus a auzi (Fapte 9:4).39 1B. Pavel laudã credinþa lor (1:15a) ppii,s,sttiinn substantiv, acuzativ, feminin, singular; ppii,s,sttiijj( eewjj( hh, activ, despre convingere direcþionatã cãtre o persoanã sau un lucru confidenþã, credinþã, încredere, încredere în (Matei 9:2).40 În Isus ca Domn este adevãrata credinþã mântuitoare! (eevnvn ttw/| /| kkuurrii,w,w| | VVIIhhssoouu//) Romani 10:9 „[…] dacã mãrturiseºti, deci, cu gura ta pe Isus ca Domn, ºi dacã crezi în inima ta cã Dumnezeu L-a înviat din morþi, vei fi mântuit.” Romani 14:9 „Cãci Hristos pentru aceasta a murit ºi a înviat ca sã aibã stãpânire ºi peste cei morþi ºi peste cei vii.” Adevãrata credinþã mântuitoare cere sã dedicãm tot ceea ce suntem lui Hristos Ø Nu cere cunoºtinþã completã dar cere devotament complet. Matei 10:37-39 „Cine iubeºte pe tatã, ori pe mamã, mai mult decât pe Mine, nu este vrednic de Mine; ºi cine iubeºte pe fiu ori pe fiicã mai mult decât pe Mine, nu este vrednic de Mine. 38 Cine nu-ºi ia crucea lui, ºi nu vine dupã Mine, nu este vrednic de Mine. 39 Cine îºi va pãstra viaþa, o va pierde; ºi cine îºi va pierde viaþa, pentru Mine, o va câºtiga.” Ø Dacã El este mântuitorul nostru, El trebuie sã fie Domnul nostru! 2B. Pavel laudã pãrtãºia lor (1:15b) Semnul creºtinului este dragostea lui pentru Hristos ºi pentru alþi creºtini 1 Ioan 3:14-18 „Noi ºtim cã am trecut din moarte la viaþã, pentru cã iubim pe fraþi. Cine nu iubeºte pe fratele sãu, rãmâne în moarte. 15 Oricine urãºte pe 37 James Montgomery Boice, Ephesians: An Expositional Commentary (Grand Rapids: Baker, 1997), 34. 38 Friberg Greek Lexicon, BibleWorks (1998). 39 Ibidem. 40 Ibidem. 2003, NumaiHarul.org 20 fratele sãu, este un ucigaº; ºi ºtiþi cã nici un ucigaº n-are viaþa veºnicã rãmânând în el. 16 Noi am cunoscut dragostea Lui prin aceea cã El ªi-a dat viaþa pentru noi; ºi noi, deci, trebuie sã ne dãm viaþa pentru fraþi. 17 Dar cine are bogãþiile lumii acesteia, ºi vede pe fratele sãu în nevoie, ºi îºi închide inima faþã de el, cum rãmâne în el dragostea de Dumnezeu? 18 Copilaºilor, sã nu iubim cu vorba, nici cu limba, ci cu fapta ºi cu adevãrul.” Dovada dragostei creºtine… Ø Bunãvoinþã de a muri pentru alþi creºtini Ø Bunãvoinþã de a împãrþi ceea ce are cu alþi creºtini Ø Bunãvoinþã de a trãi pentru alþi creºtini 2A. PETIÞIILE LUI PAVEL PENTRU CREDINCIOªI (1:16B-23) „Vã pomenesc în rugãciunile mele” „În esenþã Pavel s-a rugat ca efesenii sã fie izbãviþi de la a cãuta cu frenezie ceea ce este deja al lor, ci mai degrabã sã vadã cã Dumnezeul mãreþ, care este Dumnezeul lor, este sursa a tot ce ei au nevoie ºi are aceste lucruri pregãtite pentru ei dacã ei sunt gata sã le primeascã. O astfel de atitudine receptivã necesitã ca Dumnezeu Însuºi sã îþi dea un duh de înþelepciune ºi descoperire în cunoaºterea Lui.”41 „Nevoia primarã a creºtinului este de înþelepciune ºi ascultare pentru însuºirea abundenþei de binecuvântãri pe care Domnul deja le-a dat. Problema noastrã nu este lipsa binecuvântãrilor, ci lipsa discernãmântului ºi înþelepciunii de a le înþelege ºi folosi în mod corespunzãtor ºi în credincioºie.”42 Lucrurile pentru care Pavel nu s-a rugat: Ø Sãnãtate mai bunã Ø Mai mulþi bani Ø Un serviciu mai bun Ø Probleme familiale Ø Crize mondiale S-a rugat ca noi… 1B. Sã înþelegem mãreþia persoanei lui Dumnezeu (1:17) „De înþelepciune”, substantiv, genitiv, feminin, singular; ssoofii,a, înþelepciune; abilitatea de a folosi cunoºtinþa pentru atitudinea corectã discernãmânt, înþelegere (Coloseni 4:5).43 „De descoperire”, aavpvpookkaalluu,y,yeewjj substantiv, genitiv, feminin, singular; aavpvpookkaa,l,luuyiijj, literal ca acþiune revelare, dezvãluire, descoperire; numai figurativ în Noul Testament, despre ceea ce Dumnezeu dezvãluie sau face cunoscut, revelare, dezvãluire, ex. planul Lui de rãscumpãrare (Efeseni 3:3) „Cunoaºterea Lui”, eevnvn eevpvpiiggnnw,s,seeii aauuvtvtoouu; - eevpvpiiggnnw,s,seeii substantiv, dativ, feminin, singular; eevpvpii,g,gnnwssiijj, cunoaºtere, cunoaºtere adevãratã; ceea ce ajunge cineva sã cunoascã ºi sã-ºi însuºeascã prin credinþã în Hristos.44 41 MacArthur, John F., Jr., MacArthur's New Testament Commentary: Ephesians (Chicago: Moody, 1986; Electronic Edition STEP Files, Parsons Technology, Inc., 1997), Chapter 5. 42 Ibidem. 43 Friberg. 2003, NumaiHarul.org 21 Dumnezeu s-a revelat pe Sine prin douã mijloace, Cuvântul insuflat ºi Cuvântul întrupat A-L cunoaºte pe Dumnezeu personal înseamnã mântuire Ioan 17:3 „ªi viaþa veºnicã este aceasta: sã Te cunoascã pe Tine, singurul Dumnezeu adevãrat ºi pe Isus Hristos pe care L-ai trimis Tu.” A-L cunoaºte pe Dumnezeu tot mai mult înseamnã sfinþire Filipeni 3:10 „ªi sã-L cunosc pe El ºi puterea învierii Lui ºi pãrtãºia suferinþelor Lui, ºi sã mã fac asemenea cu moartea Lui;” A-L cunoaºte pe Dumnezeu perfect înseamnã glorificare 1 Corinteni 13:9-12 „Cãci cunoaºtem în parte, ºi proorocim în parte; 10 dar când va veni ce este desãvârºit, acest „în parte” se va sfârºi. 11 Când eram copil, vorbeam ca un copil, simþeam ca un copil, gândeam ca un copil; când m-am fãcut om mare, am lepãdat ce era copilãresc. 12 Acum, vedem ca într-o oglindã, în chip întunecos; dar atunci, vom vedea faþã în faþã. Acum, cunosc în parte; dar atunci, voi cunoaºte deplin, aºa cum am fost ºi eu cunoscut pe deplin.” 2B. Sã înþelegem mãreþia planului lui Dumnezeu (1:18) Nãdejdea chemãrii Lui (1:18a) „El se roagã ca Dumnezeu sã-i lumineze cu privire la adevãrurile mãreþe ale alegerii, predestinãrii, înfierii, rãscumpãrãrii, iertãrii, înþelepciunii ºi discernãmântului, moºtenirii, ºi pecetluirii, ºi arvunei Duhului Sfânt despre care el tocmai le vorbea (1:3-14).”45 Romani 8:29 „Cãci pe aceia pe care i-a cunoscut mai dinainte, i-a ºi hotãrât mai dinainte sã fie asemenea chipului Fiului Sãu, pentru ca El sã fie cel întâinãscut dintre mai mulþi fraþi.” Dumnezeu ne-a chemat la Hristos (Romani 1:6), la sfinþenie (Romani 1:7), la slobozenie (Galateni 5:1, 13), la pace (Coloseni 3:15), la suferinþã (1 Petru 2:21), ºi la slavã (1 Tesaloniceni 2:12).46 Moºtenirea Lui în sfinþi (1:18b) Aceastã propoziþie se poate referi fie la faptul cã noi suntem moºtenirea Lui fie la moºtenirea noastrã în El. 3B. Sã înþelegem mãreþia puterii lui Dumnezeu (1:19-20) Dinamica puterii lui Dumnezeu – „Nemãrginita mãrime a puterii Sale” „Puterii”, dduunnaa,m,meewjj substantiv, genitiv, feminin, singular; dduu,n,naammiijj, manifestare supranaturalã a puterii miracol, minune, faptã puternicã (Evrei 2:4).47 Direcþia puterii lui Dumnezeu – „Faþã de noi, credincioºii” Dimensiunile puterii lui Dumnezeu (1:19b) „Lucrarea”, eevnvnee,r,rggeeiiaann, forþa energizantã a Duhului care îi împuterniceºte pe credincioºi sã trãiascã pentru Domnul 44 Friberg. 45 MacArthur. 46 John R. W. Stott, God’s New Society: The Message of Ephesians (Downer Grove, IL: Intervarsity Press, 1879), 55-56. 47 Friberg. 2003, NumaiHarul.org 22 „Tãriei”, iivsvsccuu,o,ojj, putere sau abilitate cu care eºti înzestrat. „Puterii”, kkrraa,t,toouujj, putere exercitatã eficace/în mod eficient! Demonstrarea puterii lui Dumnezeu (1:20) Noi avem aceeaºi putere pe care Dumnezeu a folosit-o când L-a înviat pe Hristos din morþi. „Pus sã ºadã”, kkaaqqiis,s, aajj verb, participiu, aorist, activ, nominativ, masculin, singular, kkaaqqii,z,zw, a face sã stea jos, a aºeza, a pune, se referã la a fi într-un loc al puterii ºi autoritãþii.48 4B. Sã înþelegem mãreþia poziþiei lui Hristos (1:21-23) „Termenii domnie (arche, care înseamnã lider sau primul), stãpânire (exousia), putere (dunamis), ºi dregãtorie (kuriotes, domnie) erau termeni evreieºti tradiþionali folosiþi pentru a desemna fiinþe angelice mãreþe de rang înalt. Ideea este cã puterea lui Hristos aplicatã în numele credinciosului nu poate fi distrusã, sau negatã, sau înfrântã, deoarece aceasta întrece cu mult pe cea a oºtirilor lui Satan care plãnuiesc sã o înfrângã.”49 Filipeni 2:9-11 „De aceea ºi Dumnezeu L-a înãlþat nespus de mult, ºi I-a dat Numele, care este mai presus de orice nume; 10 pentru ca, în Numele lui Isus, sã se plece orice genunchi al celor din ceruri, de pe pãmânt ºi de sub pãmânt, 11 ºi orice limbã sã mãrturiseascã, spre slava lui Dumnezeu Tatãl, cã Isus Hristos este Domnul.” El Se aflã deasupra tuturor puterilor satanice, El Se aflã deasupra tuturor puterilor lumeºti, El Se aflã deasupra tuturor puterilor spirituale. Coloseni 1:18 „El este Capul trupului, al Bisericii. El este începutul, cel întâinãscut dintre cei morþi, pentru ca în toate lucrurile sã aibã întâietatea.” 48 Ibidem. 49 MacArthur. 2003, NumaiHarul.org 23 CREªTINUL ªI BINECUVÂNTÃRILE LUI (1:3-3:21) Noi Am Venit de la Moarte la Viaþã (2:1-10) INTRODUCERE În versetele 1:18-19, rugãciunea lui Pavel este ca noi sã pricepem nãdejdea, bogãþiile ºi puterea lui Dumnezeu prin Hristos. În versetele 2:1-3, Pavel ne aratã cã în afarã de Hristos suntem morþi fãrã speranþã, tânjind dupã bogãþii care nu aduc împlinirea; ºi fãrã puterea de a ne împotrivi voii lui Satan. Pedeapsa pentru aceasta este faptul cã noi suntem obiecte ale mâniei lui Dumnezeu. În versetele 2:4-5, vedem bogãþiile milei lui Dumnezeu pentru noi, nãdejdea care vine cu dragostea Lui, ºi puterea lui Dumnezeu de a ne ridica din morþi. În versetele 2:6-7, gustãm din bogãþiile ºederii noastre împreunã cu Hristos ºi nãdejdea cã El ne va arãta bunãtatea Lui. În versetele 2:8-10, vedem puterea lui Dumnezeu la lucru; planul Lui; harul Lui; darul Lui; regenerarea noastrã în Hristos Isus pentru a face voia Lui. 1A. PÃCATUL A LUCRAT ÎMPOTRIVA NOASTRà (2:1-3) 1B. Noi eram morþi (2:1) Noi eram complet morþi Ø Noi nu am devenit morþi; am fost nãscuþi morþi spiritual! Ø „în” nu vorbeºte de fapte particulare ci de o condiþie generalã. Matei 8:22 „’Vino dupã Mine’ i-a rãspuns Isus ‚ºi lasã morþii sã-ºi îngroape morþii.’” „Starea normalã de pãcat a omului a fost adesea comparatã cu un grup oarecare de oameni care stau pe malul unui râu lat, poate de o milã. Fiecare din ei încearcã sã sarã pe partea cealaltã. Copiii mici ºi bãtrânii pot sãri doar câteva picioare. Copiii mai mari ºi adulþii agili pot sãri de câteva ori aceastã distanþã. Doar câþiva atleþi pot sãri ºi de câteva ori mai mult de atât. Dar nici unul din ei nu sare pânã aproape de partea cealaltã. Gradele lor de succes variazã numai în relaþie cu ceilalþi. Privind atingerea scopului ei eºueazã în mod egal. De-a lungul istoriei oamenii au variat foarte mult în nivelurile lor de bunãtate ºi rãutate omeneascã. Dar în ce priveºte la atingerea sfinþeniei lui Dumnezeu ei eºueazã toþi în mod egal. Din acest considerent persoana bunã, serviabilã, amabilã, politicoasã, altruistã are la fel de multã nevoie de mântuire ca ºi un criminal în serie care-ºi aºteptã moartea. Persoana care este un pãrinte bun, soþ bun, muncitor onest, umanitarist civic are nevoie de Isus Hristos sã-l salveze de la condamnarea eternã pentru iad la fel de mult ca un beþiv dintr-un cartier rãu famat sau teroristul cel mai lipsit de inimã. Ei nu duc vieþi în egalã mãsurã pãcãtoase, dar sunt egali în starea de pãcat, egal separaþi de Dumnezeu ºi de viaþa duhovniceascã.”50 50 MacArthur, John F., Jr., MacArthur's New Testament Commentary: Ephesians (Chicago: Moody, 1986; Electronic Edition STEP Files, Parsons Technology, Inc., 1997), Chapter 6. 2003, NumaiHarul.org 24 „ªtim cã existã ºi o moarte trupeascã ºi o moarte spiritualã. Nu este nici un pãcat sã participi la prima, ºi nici nu este un pericol în ea, deoarece nu are ataºatã nici o vinã, pentru cã este o problemã de naturã, ºi nu de alegere deliberatã. κi are originea în greºeala primului om creat, iar de atunci înainte în propagarea ei a ajuns sã facã parte din firea noastrã, ºi, în cele din urmã, se va sfârºi cu repeziciune; pe când moartea spiritualã, fiind o problemã de alegere deliberatã, are criminalitate, ºi nu se terminã niciodatã. Observaþi atunci cum Pavel, care deja a arãtat cã aceastã moarte spiritualã este un lucru copleºitor de mare, deoarece vindecarea unui suflet mort este un lucru mult mai mare decât învierea celor morþi (trupeºte), acum o descrie în toatã mãrirea ei adevãratã.”51 Eram morþi fãrã speranþã Ø Doctorii pot trata un pacient viu, dar nu pot face nimic odatã ce suntem morþi. Ø Numai Dumnezeu poate face ceva pentru o persoanã care este deja moartã. Matei 23:27 „Vai de voi, cãrturari ºi Farisei fãþarnici! Pentru cã voi sunteþi ca mormintele vãruite, cari, pe dinafarã se aratã frumoase, iar pe dinãuntru sunt pline de oasele morþilor ºi de orice fel de necurãþenie.” „El nu vrea sã spunã doar cã ei se aflau în pericol de a muri; ci el declarã cã era o moarte realã ºi prezentã sub care ei trudeau. Moartea spiritualã nefiind altceva decât înstrãinarea sufletului de Dumnezeu, noi suntem toþi nãscuþi ca ºi oameni morþi, ºi trãim ca ºi oameni morþi, pânã când suntem fãcuþi pãrtaºi la viaþa lui Hristos.”52 2B. Am fost neascultãtori (2:2-3a) Slujeam un rege nepotrivit (2:2a) Ø Vorbeºte despre domnia lui Satan a supra noastrã „Nu se putea pronunþa o condamnare mai asprã a omenirii. Cu ce rãmânem noi, când el ne declarã a fi robi ai lui Satan, ºi supuºi voii lui, atâta timp cât trãim în afara împãrãþiei lui Hristos? De aceea situaþia noastrã, cu toate cã mulþi o trateazã cu batjocurã, sau, cel puþin, cu dezaprobare, ar putea foarte bine sã înteþeascã groaza noastrã. Unde este acum libera voinþã, îndrumarea raþiunii, virtutea moralã, despre care papiºtii bolborosesc atât de mult? Ce anume vor gãsi ei care sã fie curat sau sfânt ºi în acelaºi timp sub tirania diavolului?”53 „În plus, de ce îl numeºte pe Diavol „prinþul” lumii? Pentru cã aproape toatã rasa umanã s-a predat lui ºi toþi sunt de bunã voie ºi prin alegere deliberatã sclavii lui. Pe Hristos, cu toate cã El promite nenumãrate binecuvântãri, nimeni nu-L prea ia în seamã; în timp ce diavolului, chiar dacã nu promite nici un asemenea lucru, ci îi trimite pe toþi în iad, toþi i se supun. Împãrãþia lui este în lumea aceasta, ºi el are, cu câteva excepþii, mai mulþi supuºi, ºi supuºi mai ascultãtori, decât Dumnezeu, ca ºi consecinþã a indolenþei noastre.”54 51 St. John Chrysostom, Homily IV on the Epistle of St. Paul to the Ephesians; Early Church Fathers, Nicene and Post-Nicene Fathers, Series I, Vol. XIII; Christian Classics Ethereal Library. 52 Calvin, John. Commentaries on the Epistle of Paul to the Ephesians, Christian Classics Ethereal Library. 53 Ibidem. 54 Chrysostom. 2003, NumaiHarul.org 25 Ne aflam sub puterea unui tatã nepotrivit (2:2b) Ø Am urmat un tatã nepotrivit; am avut firea lui Satan ºi nu putem primi moºtenirea lui Dumnezeu, bogãþiile harului Sãu. 1 Corinteni 6:9 „Nu ºtiþi cã cei nedrepþi nu vor moºteni Împãrãþia lui Dumnezeu? Nu vã înºelaþi în privinþa aceasta: nici curvarii, nici închinãtorii la idoli, nici preacurvarii, nici malahii, nici sodomiþii, […]” Ø Tatãl nepotrivit este acum la lucru în noi. Noi ne aflãm sub puterea lui Satan. „„Care lucreazã acum”: Aceia care neagã existenþa unui diavol personal nu pot nega atât de uºor tendinþele vicioase, valul de nelegiuire, în omul modern. Puterea diavolului în vieþile oamenilor explicã rãul la lucru „în fiii neascultãrii”.55 Fãceam voile nepotrivite ale firii pãmânteºti (2:3a) Ø Cheia aici este firea pãcãtoasã. Noi urmãm voinþa firii pãmânteºti ºi a gândurilor noastre. Ø A dori nu este pãcat, ci a permite pãcatului sã controleze dorinþele noastre este pãcat. Romani 8:6-7 „ªi umblarea dupã lucrurile firii pãmânteºti, este moarte, pe când umblarea dupã lucrurile Duhului este viaþã ºi pace. 7 Fiindcã umblarea dupã lucrurile firii pãmânteºti este vrãjmãºie împotriva lui Dumnezeu, cãci, ea nu se supune Legii lui Dumnezeu, ºi nici nu poate sã se supunã.” Ioan 8:44 „Voi aveþi de tatã pe diavolul; ºi vreþi sã împliniþi poftele tatãlui vostru. El de la început a fost ucigaº; ºi nu stã în adevãr, pentru cã în el nu este adevãr. Ori de câte ori spune o minciunã, vorbeºte din ale lui, cãci este mincinos ºi tatãl minciunii.” „În acest punct apare trãdarea satanicã—ceea ce este tradus aici ca „poftele firii” este o subdiviziune a pasiunilor firii. Cuvântul pe care îl foloseºte pentru „dorinþe” (aºa se traduce în limba englezã în versetul acesta) este chiar cuvântul voinþã. Acesta sugereazã gândul unei hotãrâri de neclintit, o determinare. Poate cã cel mai apropiat echivalent astãzi ar fi cuvântul ‚drive’ din limba englezã. Aceste pasiuni devin impulsuri puternice.”56 Suntem din fire obiecte ale mâniei Lui (2:3b) Ioan 3:36 „Cine crede în Fiul, are viaþa veºnicã; dar cine nu crede în Fiul, nu va vedea viaþa, ci mânia lui Dumnezeu rãmâne peste el.” „În aceastã cea mai de bazã privire a lumii ‚oamenii pãcãtoºi’ sunt de un singur gând. Ei lucreazã în mod hotãrât pentru împlinirea scopurilor ºi valorilor sistemului lor, cu toate cã acesta Îl sfideazã pe Dumnezeu ºi întotdeauna autodistruge.”57 2A. LUCRAREA LUI DUMNEZEU PENTRU NOI (2:4-9) 1B. Dumnezeu este îndemnat la lucru de dragostea Lui, nu de meritul nostru (2:4) El este bogat în îndurare 55 MacArthur. 56 Stedman, Ray, The Human Dilemma, @ www.pbc.org.dp/stedman/ephesians. 57 MacArthur. 2003, NumaiHarul.org 26 1 Petru 1:3 „Binecuvântat sã fie Dumnezeu, Tatãl Domnului nostru Isus Hristos, care, dupã îndurarea Sa cea mare, ne-a nãscut din nou prin învierea lui Isus Hristos din morþi, la o nãdejde vie” Dragostea Lui este mare Romani 5:8 „Dar Dumnezeu κi aratã dragostea faþã de noi prin faptul cã, pe când eram noi încã pãcãtoºi, Hristos a murit pentru noi.” 1 Ioan 4:10 „ªi dragostea stã nu în faptul cã noi am iubit pe Dumnezeu, ci în faptul cã El ne-a iubit pe noi, ºi a trimis pe Fiul Sãu ca jertfã de ispãºire pentru pãcatele noastre.” „Dacã o persoanã ar conduce pe stradã ºi din neglijenþã ar omorî un copil cu maºina, probabil ar fi arestat, judecat, amendat, ºi închis pentru omor involuntar. Dar dupã ce ar plãti amenda ºi ar ispãºi pedeapsa ar fi liber ºi fãrã vinã în faþa legii cu privire la acea crimã. Dar ispãºirea pedepsei în faþa legii nu ar da înapoi viaþa copilului ºi nici nu ar alina durerea pãrinþilor. Ofensa împotriva lor a fost de un nivel incomensurabil mai mare. Singura cale prin care relaþia dintre pãrinþi ºi omul care le-a ucis fiul putea fi refãcutã ar fi ca pãrinþii sã-i ofere iertare. Indiferent cât de mult ºi-ar dori sã facã acest lucru, el nu putea produce reconcilierea de unul singur. Numai cel care a fost ofensat poate oferi iertare, ºi numai iertarea poate aduce reconcilierea.”58 2B. Dumnezeu ne-a adus la viaþã în ciuda pãcatelor noastre ºi din pãcatele noastre (2:5) El ne-a înviat pe când eram noi încã morþi în pãcatele noastre. „Ne-a adus la viaþã” este la timpul aorist, din suzopooieo a învia cu, a aduce la viaþã cu (Efeseni 2:5; Coloseni 2:13), despre viaþa spiritualã cu Hristos, împãrþit credincioºilor la momentul convertirii.”59 Coloseni 2:13 „Pe voi, care eraþi morþi în greºelile voastre ºi în firea voastrã pãmânteascã netãiatã împrejur, Dumnezeu v-a adus la viaþã împreunã cu El, dupã ce ne-a iertat toate greºalele.” Romani 6:4 „Noi deci, prin botezul în moartea Lui, am fost îngropaþi împreunã cu El, pentru ca, dupã cum Hristos a înviat din morþi, prin slava Tatãlui, tot aºa ºi noi sã trãim o viaþã nouã.” Luca 15:24 „cãci acest fiu al meu era mort, ºi a înviat; era pierdut, ºi a fost gãsit.” ªi au început sã se veseleascã.” Fapte 26:8 „Ce? Vi se pare de necrezut cã Dumnezeu înviazã morþii?” „Dumnezeu Însuºi a avut de-a face cu noi. El ne-a înviat din morþi. În primul rând El ne-a creat; acum El ne-a fãcut noi. Ne-a dat viaþã când ne-am nãscut; dar El ne-a dat acum o viaþã mai înaltã, care nu putea fi gãsitã în nici un alt loc. …când vine viaþa divinã, primul lucru pe care îl conºtientizãm despre înviere este un simþ al durerii. … Apoi, totul te surprinde….ºi totul pare ciudat pentru un om nou nãscut în tãrâmul spiritual în care se naºte. El este surprins de o sutã de ori. Pãcatul apare ca pãcat; nu-l poate înþelege. Se uitase la pãcat ºi înainte, dar niciodatã nu-l vãzuse ca pãcat. ªi Hristos apare acum atât de glorios pentru 58 MacArthur. 59 Vine's Expository Dictionary of Biblical Words 1985, Thomas Nelson Publishers 2003, NumaiHarul.org 27 el; auzise de Hristos în trecut, ºi a avut ceva cunoºtinþe despre El; dar acum este surprins sã afle cã Cel despre care spunea cã nu are nici frumuseþe, nici strãlucire este, pânã la urmã, întrutotul fermecãtor.”60 El ne-a adus la viaþã în Hristos pentru a ne salva de la pãcat. Ioan 5:25 „Adevãrat, adevãrat vã spun, cã vine ceasul, ºi acum a ºi venit, când cei morþi vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu, ºi cei ce-l vor asculta, vor învia.” Romani 8:11 „ªi dacã Duhul Celui ce a înviat pe Isus dintre cei morþi locuieºte în voi, Cel ce a înviat pe Hristos Isus din morþi, va învia ºi trupurile voastre muritoare, din pricina Duhului Sãu, care locuieºte în voi.” Efeseni 5:14 „De aceea zice: ‚Deºteaptã-te tu, care dormi, scoalã-te din morþi, ºi Hristos te va lumina.’” „Poziþia noastrã prezentã este aceasta, în primul rând, cã suntem înviaþi din morþi. ‚Ne-a adus la viaþã împreunã cu Hristos. El ne-a înviat împreunã.’ Noi nu mai putem trãi unde obiºnuiam sã trãim. Nu mai putem purta ceea ce obiºnuiam sã purtãm. Nu este nimeni aici care sã vrea sã se ducã ºi sã trãiascã într-un mormânt. Dacã ai fi înviat din morþi, dupã ce ai fi fost îngropat în Cimitirul Norwood, îþi garantez cã nu ai merge sã dormi acolo în seara asta. La fel ºi omul, care a fost înviat o datã prin puterea învietoare a Duhului Sfânt, o terminã cu cei morþi; vechii tovarãºi de companie nu i se mai potrivesc. Dacã ai fi fost înviat din morþi, ºi ai fi ieºit afarã din mormântul tãu, nu ai merge pe strãzile Londrei cu giulgiul pe tine. Eºti un om viu.”61 „Noi nu mai suntem înstrãinaþi ºi îngroziþi de Dumnezeu. Unul dintre primele semne ale schimbãrii care apar atunci când o persoanã vine la Isus Hristos se aflã chiar aici. El nu se mai teme de moarte. El nu se mai teme sã aparã înaintea lui Dumnezeu, sã vinã înaintea prezenþei Lui. Dumnezeu nu mai este vãzut ca un duºman, ca un judecãtor înspãimântãtor, un rãzbunãtor. În schimb, este vãzut ca un prieten, ca un tatã, cu dragoste de tatã, cu braþe de tatã, cu inimã de tatã.”62 3B. Dumnezeu ne-a fãcut ai Sãi datoritã harului Sãu (2:6-7) El ne-a pus în Hristos ºi în împãrãþia Sa (2:6a) 1 Corinteni 2:9 „Dar, dupã cum este scris: ‚Lucruri pe care ochiul nu le-a vãzut, urechea nu le-a auzit, ºi la inima omului nu s-au suit, aºa sunt lucrurile pe care le-a pregãtit Dumnezeu pentru cei ce-L